Περί... Τέχνης

2/8/13

Ο Παρθενώνας «ταξίδεψε» στo Μεξικό!


Τον Παρθενώνα, ένα μνημείο εμβληματικό για τον δυτικό πολιτισμό, σύμβολο αρχιτεκτονικής τελειότητας, ευρυθμίας και αρμονίας, θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν οι φιλότεχνοι και φιλέλληνες στο Μεξικό, μέσα από την έκθεση "Παρθενώνας αρχιτεκτονική και τέχνη", που φιλοξενείται στο Εθνικό Μουσείο Αρχιτεκτονικής, στο Μέγαρο Καλών Τεχνών της χώρας, τον σημαντικότερο εκθεσιακό χώρο στη Λατινική Αμερική.


Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, η έκθεση περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο σύνολο φωτογραφικού υλικού και πολυμέσων σχετικά με την τέχνη και την αρχιτεκτονική του Παρθενώνα, καθώς και αντίγραφα από το μνημείο, αναδεικνύοντας το εξαιρετικό έργο της αναστήλωσής του τα τελευταία χρόνια, ως παράδειγμα για τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Η πρωτοβουλία γι' αυτή τη διοργάνωση ανήκει στην Ελληνική Κοινότητα Μεξικού και συγκεκριμένα στον Αλέξανδρο Αποστολάκη, αρχαιολόγο, ιστορικό τέχνης, συντηρητή μνημείων και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Κοινότητας.


Στόχος της Ελληνικής Κοινότητας είναι, μέσα από την έκθεση, να προβάλει τον ελληνικό πολιτισμό στο Μεξικό, να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη κινήματος φιλελληνισμού, να επαπροσδιορίσει την εικόνα της Ελλάδας μέσα σε θετικό πλαίσιο στην Κεντρική Αμερική, αλλά και να δώσει ένα μήνυμα ενότητας και ελπίδας για τις δύσκολες στιγμές που βιώνει η πατρίδα μας. "Χωρίς ιδιαίτερα πολλά χρήματα κατορθώσαμε να δημιουργήσουμε μαζί μια διοργάνωση που η επιρροή της φαίνεται ήδη από τη θετική απήχηση και τον ενθουσιασμό που έδειξε το μεξικανικό κοινό στα εγκαίνια" δήλωσε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο κ. Αποστολάκης, ο οποίος έχει και το ρόλο του έφορου της έκθεσης.


 Σύμφωνα με τον ίδιο, η προβολή του ελληνικού πολιτισμού στο Μεξικό είναι "ιδιαίτερα αδύναμη" και γι' αυτό τον λόγο η Ελληνική Κοινότητα επιζητεί έναν καινούριο, δραστήριο και δυναμικό δίαυλο επικοινωνίας για την εκπλήρωση του οράματός της, που είναι η ανάδειξη της της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς στο εξωτερικό. "Ο Παρθενώνας ως σύμβολο ταυτότητας για την ελληνική κοινωνία και ως σύμβολο αξεπέραστης αρχιτεκτονικής τελειότητας, ευρυθμίας και αρμονίας καθώς και ως ένα μνημείο δημιουργημένο μετά την καταστροφή της Αθήνας από τους Πέρσες και ταυτόχρονα νίκης των ελληνικών πόλεων μπροστά στην απόλυτη στρατιωτική μηχανή της Περσίας, μετατρέπεται σε έναν φάρο ελπίδας στην σύγχρονή εποχή, διδάσκοντάς μας ότι μετά την τρικυμία και την καταστροφή έρχεται η γαλήνη και η δημιουργική έκφραση ενός πολιτισμού που πότε δεν ξέχασε τα ανθρώπινα ιδεώδη και τις πνευματικές αξίες που εκπέμπουν τα μνημεία του και η ιστορία του" υπογράμμισε ο κ. Αποστολάκης. 


 "Είμαστε ένας περήφανος λαός με ελαττώματα και προτερήματα που πάντοτε σε δύσκολες στιγμές καταφέρνουμε να ξεπεράσουμε τη φύση μας και να μετατρεπόμαστε σε σύμβολο δύναμής και πολιτιστικής δημιουργίας. Ο Παρθενώνας, δημιουργημένος από ελληνικά χέρια, εκφράζει ακριβώς αυτήν τη μοναδική φιλοσοφία για τη ζωή σε όλες τις εκφράσεις της" πρόσθεσε.

Ο κ. Αποστολάκης εξέφρασε την πεποίθηση ότι μέσα από την έκθεση θα προβληθούν οι ελληνικοί φορείς που σχετίζονται με τον Παρθενώνα, θα αναδειχθεί παγκοσμίως το αναστηλωτικό έργο της Ακρόπολης και θα ενδυναμωθεί ο πολιτιστικός τουρισμός και ευρύτερα οι σχέσεις Ελλάδας και Μεξικού. Καταλήγοντας, επεσήμανε ότι το Μέγαρο Καλών Τεχνών είναι πολύ προσεκτικό στις επιλογές του και υπάρχουν εκθέσεις που περιμένουν χρόνια για να παρουσιαστούν στον συγκεκριμένο εκθεσιακό χώρο, ωστόσο "δέχτηκε αμέσως και με μεγάλη χαρά το πρότζεκτ σχετικά με το Παρθενώνα, δίνοντάς μας μια μοναδική ευκαιρία προώθησης της ελληνικής κληρονομιάς στο κέντρο του Μεξικού".


 Την έκθεση, που εγκαινιάστηκε στις 25 Ιουλίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου, διοργανώνει το Εθνικό Ινστιτούτο Καλών Τεχνών του Μεξικού, σε συνεργασία με το Μουσείο Ακρόπολης, την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ), το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, το Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών - Ίδρυμα Βούρου - Ευταξία, το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ), την Ελληνική Κοινότητα Μεξικού καθώς και την Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή του Μεξικού. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν την ιστορία της θεάς Αθηνάς, μέσα από αφηγήσεις, ενώ θα υπάρξουν ξεναγήσεις κι εργαστήρια για παιδιά.



15/7/13

Ελληνικοί θησαυροί του 4ου π.χ. αιώνα ...

Βούλγαροι αρχαιολόγοι αποκάλυψαν έναν μοναδικό θρακικό θησαυρό κατά τη διάρκεια ανασκαφών στον τύμβο του Ομουρτάγκ στη σημερινή Βουλγαρία. 
Η ανακάλυψη έγινε από ομάδα αρχαιολόγων με επικεφαλής την καθηγήτρια Diana Gergova του Εθνικού Ινστιτούτου Αρχαιολογίας της Βουλγαρικής Ακαδημίας Επιστημών το 2012. 


Οι ερευνητές εντόπισαν τμήματα ενός ξύλινου κιβωτίου που περιείχε απανθρακωμένα οστά και αρκετά εξαιρετικά καλοδιατηρημένα χρυσά αντικείμενα, που χρονολογούνται στο τέλος του 4ου με αρχές του 3ου αι. π.Χ. Στα ευρήματα, συνολικού βάρους περίπου 1,5 κιλού, περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τέσσερα σπειροειδή βραχιόλια, ένα δαχτυλίδι και διακοσμημένα ηνία
αλόγου.

Ο θησαυρός ήταν πιθανότατα 
τυλιγμένος σε χρυσοκέντητο 
ύφασμα, καθώς, όπως δήλωσε 
η Gergova, κοντά σε αυτόν εντοπίστηκαν χρυσές κλωστές. 

Η επικεφαλής της ανασκαφής ανέφερε ότι μάλλον πρόκειται για κατάλοιπα κάποιας τελετουργικής ταφής και πρόσθεσε ότι η ομάδα ελπίζει να ανακαλύψει στο μέλλον έναν σημαντικό χώρο ταφής, που ίσως σχετίζεται με την ταφή του βασιλιά των Γετών Κοθήλα, ενός από τους πεθερούς του Φιλίππου Β’ της Μακεδονίας. 

Σημείωσε δε ότι πρόκειται για ένα μοναδικό εύρημα, πρωτόγνωρο για τη Βουλγαρία. Η Gergova ελπίζει ότι ο θησαυρός θα αποτελέσει δέλεαρ για το Υπουργείο Πολιτισμού της Βουλγαρίας ώστε να χρηματοδοτήσει πλήρως τις ανασκαφές στη θέση αυτή, που αποτελεί μέρος της νεκρόπολης όπου βρίσκεται ο τάφος του Σβεστάρι, ο οποίος συμπεριλαμβάνεται στη λίστα μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO

Εξέφρασε επίσης την επιθυμία της ο τύμβος του Ομουρτάγκ να μετατραπεί σε μουσείο, τμήμα του οποίου θα αποτελεί ο χώρος της ανασκαφής.






26/5/13

Γνωριμία με τη μεσαιωνική τέχνη της Σερβίας


Χρυσό δαχτυλίδι με νιέλλο (1219-20)
που ανήκε στον πρίγκιπα Ραδοσλάβο.
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, παρουσιάζονται πρωτότυπα σημαντικά έργα της σερβικής πολιτιστικής κληρονομιάς, πριν από την επανέκθεσή τους στο Εθνικό Μουσείο Βελιγραδίου, προσφέροντας στους επισκέπτες τη μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουν τη μεσαιωνική τέχνη της Σερβίας.

Τη Δευτέρα 27 Μαΐου, στις 8 το βράδυ, ο αν. υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Κώστας Τζαβάρας και ο υπουργός Πολιτισμού και Πληροφόρησης της Σερβικής Δημοκρατίας κ. Bratislav Petković εγκαινιάζουν στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο την έκθεση "Μεσαιωνική τέχνη της Σερβίας".  

Ο άγιος Σάββας και ο Συμεών Νεμάνια. Μονή της Μιλέσεβα, περί το 1223. Αντίγραφο τοιχογραφίας, τέμπερα καζεΐνης σε καμβά. Έργο του Naum Andrić (15.12.1965).
Η έκθεση διοργανώνεται σε συνεργασία με το Εθνικό Μουσείο Βελιγραδίου. Στα εγκαίνια θα παραστούν ο Πρέσβης της Σερβικής Δημοκρατίας στην Αθήνα, κ. Dragan Županjevac και η διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Βελιγραδίου κα. Bojana Borić Brešković.
Αξιόλογα αντικείμενα, πρωτότυπα και αντίγραφα από το Μουσείο του Βελιγραδίου συγκροτούν μια έκθεση, που λαμβάνει χώρα στον πρώτο όροφο του Μεγάρου της Δούκισσας της Πλακεντίας και διαρθρώνεται σε τέσσερις θεματικές ενότητες. 
Περιλαμβάνει αντικείμενα μικροτεχνίας του 11ου - 14ου αιώνα, αμφιπρόσωπες εικόνες, βημόθυρα και αντίγραφα τοιχογραφιών από σημαντικά σερβικά μνημεία, όπως από τις Μονές Μileševa, Sopoćani, Studenica, Gračanica κ.ά., τα οποία αντανακλούν τις καλλιτεχνικές αξίες της βυζαντινής παράδοσης. 
Στον εκθεσιακό χώρο θα προβάλλεται μικρής διάρκειας ταινία (8 λεπτών), με τα σημαντικότερα σερβικά μνημεία αυτής της περιόδου, ενώ, κατά τη διάρκεια της έκθεσης,  σέρβοι και έλληνες βυζαντινολόγοι θα παρουσιάσουν στο κοινό ειδικά θέματα, σχετικά με την αρχιτεκτονική, τη ζωγραφική και εν γένει την τέχνη της Σερβίας κατά τον 13ο και 14ο αιώνα.

Πληροφορίες:
Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο : Μέγαρο της Δούκισσας της Πλακεντίας, Λεωφ. Βασιλίσσης Σοφίας 22 - Αθήνα Τηλ.: 213 2139572 
Διάρκεια έκθεσης: 27 Μαΐου έως 18 Αυγούστου. 
Ώρες λειτουργίας: 8.00 – 15.00.

Πηγή: www.naftemporiki.gr





12/5/13

Διεθνής διάκριση της Beetroot για τη συνεργασία της με τη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών !


Mε το In Book Award στην κατηγορία της εικονογράφησης βραβεύθηκε στα φετινά D&AD Awards το δημιουργικό γραφείο Beetroot για τη συνεργασία του με τη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών. Τα ετήσια D&AD Awards, αποτελούν εδώ και 50 χρόνια το παγκόσμιο σημείο αναφοράς του νεωτερισμού και της δημιουργικότητας στον τομέα του design.

Η Beetroot έχει ήδη αποσπάσει μερικά από τα σημαντικότερα βραβεία στην Ελλάδα και διεθνώς, όπως τα Red Dot Agency of the Year 2011, European Agency of the Year 2008 και Μέγα ΕΒΓΕ – 2006, 2008 & 2010.
Η συνεργασία της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών με την Beetroot ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2012, με την ανάθεση του επανασχεδιασμού της εταιρικής ταυτότητας αλλά και την ανάληψη όλων των δημιουργικών της καλλιτεχνικής περιόδου 2012-2013, έπειτα από σχετικό διαγωνισμό.

Οι ίδιοι οι Beetroot δήλωσαν για τη διάκρισή τους:
«Ήμασταν γεμάτοι αβεβαιότητα, ανυπομονησία και πάθος για αυτό το έργο. Αλλά αυτά τα έργα χρειάζονται δύο… Και η Στέγη ήταν ο τέλειος παρτενέρ!
Οπότε, χωρίς άλλη καθυστέρηση, περήφανα σας ανακοινώνουμε ότι: Με τους κλαίοντες πέτρινους γίγαντες, τα ανθογεννημένα πολύεδρα, τα πουλιά με τους ουρανοκαθρέφτες, τα κρυπτικά ηχοσυμπλέγματα, τις αποδομημένες και χιουμοριστικές φόρμες και γενικότερα όλες τις εικονογραφήσεις που δημιουργήσαμε για την οπτική ταυτότητα της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, η Beetroot κέρδισε το D&AD Professional In Book Award 2013 in Crafts for Design and Illustration for Design






Robert Wilson Video Portraits
Salma Hayek
5 Απριλίου - 7 Ιουλίου 2013Εκθεσιακός χώρος : "Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών"

Ο Robert Wilson, έχοντας ασχοληθεί κατά καιρούς με τη χορογραφία, τη ζωγραφική, τη γλυπτική, την performance, επικέντρωσε τη δημιουργικότητά του στη σκηνοθεσία, χωρίς να εγκαταλείψει ποτέ τις εικαστικές τέχνες. Στο πλαίσιο αυτό, συνέλαβε και σκηνοθέτησε, στο διάστημα 2004-2009, 56 video-portraits (ορισμένα από αυτά σε πολλαπλές εκδοχές), τα οποία αποτελούν ένα σχόλιο στην ιστορία της προσωπογραφίας ως εικαστικού είδους. Διαπλέκουν τη φωτογραφία, τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία και τον ήχο. Παρά τη φαινομενική στασιμότητα των ηρώων, διακρίνεται μια αργή, σχεδόν ανεπαίσθητη εξελικτική διαδικασία, που προκαλεί το...















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου